نیازینه

اهمیت تمرکز در رشد کودک

وبلاگ

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ 31 بازدید
نیازینه

اهمیت تمرکز در رشد کودک

 

تمرکز مانند عضله ای است که برای تقویت نیاز به ورزش منظم دارد. بعضی از بچه ها در این قسمت  نسبت به بقیه “قویتر” به دنیا می آیند ، اما همه بچه ها می توانند استراتژی هایی را بیاموزند و با روشی روبرو شوند که به آنها کمک می کند توانایی تمرکز و توجه خود را بهبود بخشند. به هر حال این یک مهارت بسیار مهم برای کودکان است .اکثر کودکان می توانند تمرکز خود را بر روی فعالیت های سرگرم کننده و ذاتا لذت بخش بگذارند. این توانایی تمرکز به انواع کارها بسیار مهم است زیرا به کودکان در یادگیری و پیشرفت کمک می کند و منجر به ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس مثبت می شود.

در اینجا چند نکته برای کمک به بچه ها در ساختن ماهیچه های تمرکز خود آورده شده است:

  • زمان معقولی را برای کودک اختصاص دهید تا تمرکز روی یک کار خاص را تمرین کند. کودکان خردسال (5-4 ساله) بسته به وظیفه معمولاً می توانند بین 5 تا 20 دقیقه تمرکز کنند
  • همزمان یک کار انجام دهید. ما ممکن است توانایی چند کارکردی را در زندگی بزرگسالان خود ستایش کنیم ، اما تحقیقات نشان می دهد چند وظیفه ای تمرکز را کاهش می دهد و عملکرد ما را کاهش می دهد. برای کودکان بسیار کوچک ، می توانید هنگامی که درحال نگاه کردن به حروف الفبا هستید صدای ان ها را هم ایجاد کنید. برای بچه هایی که کمی بزرگتر هستند ، مثلاً کلاس چهارم ، می توانید یکبار یک مسئله تقسیم طولانی را با هم کامل کنید. به سایر مسائل نگاه نکنید ، فقط یکبار روی یک مسئله تمرکز کنید.
  • زمان و مکان مشق شب را کنار بگذارید. از آنجا که چند وظیفه ای باعث کاهش تمرکز می شود ، مهم است که حواس پرتی های اضافی کاهش یابد. به عنوان مثال ، مشق شب را در یک میز یا میز مشخص در یک اتاق ساکت و خاموش با تلویزیون خاموش ، تلفن در اتاق دیگر و لپ تاپ خاموش انجام دهید ، مگر اینکه برای انجام تکالیف درسی لازم باشد. برنامه های نظارت والدین می توانند اینگونه باشند که دسترسی به اینترنت بعد از مقدار مشخصی از استفاده به طور خودکار قطع شود. با بزرگتر شدن بچه ها ، والدین می توانند به استفاده از نرم افزار نظارت بر خود کمک کنند تا نوجوانان بتوانند به طور مستقل وقت خود را مدیریت کنند. به این ترتیب بچه ها به گرداب زمانی در اینستاگرام یا اسنپ چت نمی خورند.
  • در وقفه های برنامه ریزی شده ایجاد شود. بچه ها باید بعد از مدتی تمرکز روی کار ، بلند شوند ، حرکت کنند و کار دیگری انجام دهند . به خصوص در وقت مشق شب بعد از مدرسه ، کمی وقت برای استراحت و شارژ مجدد لازم است. کودکان کوچکتر می توانند میان وعده یا بازی داشته باشند و نوجوانان می توانند از این فرصت استفاده کنند تا مطالب دوستانشان را با همسالان خود بررسی کنند.
  • تنفس شکمی را تمرین کنید. تنفس مداوم و دیافراگم ضربان قلب ما را کند می کند و ذهن ما را صاف می کند تا بتوانیم تمرکز کنیم. این مهارت مهمی است که بچه ها باید در هنگام مواجهه با کارهایی چالش برانگیز تجربه کنند ، که می تواند آنها را مضطرب کند و ضربان قلب آنها را افزایش دهد. اضطراب منجر به اجتناب می شود ،که نقطه مقابل تمرکز است. بنابراین یافتن راه هایی برای دستیابی بیشتر به کارها مهم است و آرامش بدن یکی از این راهکارهاست.
  • کارهای بزرگ را به قطعات کوچکتر و قابل کنترل تر تقسیم کنید. این یک استراتژی دیگر برای کمک به کودکان برای رسیدن به یک کار چالش برانگیز است. اگر کودک شما یاد بگیرد کفش های خود را ببندد ، اولین هدف را برای تسلط بر گره های اولیه خود در نظر می گیرد ، سپس به ساخت دو حلقه با رشته ها ادامه دهید تا اینکه دقیقاً بداند چگونه این کار را انجام دهد .
  • مشاهده چیز هارا در لحظه تمرین کنید. کودکان می توانند توسط “محرک های درونی” ، مانند احساسات جسمی یا خاطرات سرگرم کننده ، منحرف شوند. در حالی که تخیل کودک یک چیز خارق العاده است ، ما همچنین می خواهیم که آنها بتوانند حواس پرتی را از بین ببرند و توانایی تمرکز را ایجاد کنند. مثلا به متن ترانه ها همزمان نگاه کنید و به موسیقی گوش کنید ، حرکات یوگا انجام دهید و به احساس آن در بدن توجه کنید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *