نیازینه
نیازینه

راههای مقابله با اضطراب کودکان

 

زمانی که  اضطراب در کودک افزایش می یابد ، طبیعی است که والدین وارد یک حالت حمایتی شوند. والدین ممکن است سعی کنند مشکلات را برای کودک حل کنند و به کودک کمک کنند تا از عوامل اضطراب جلوگیری کند و یا سعی در ایجاد یک سبک زندگی بدون نگرانی کنند . انها می توانند به کودکان خود کمک کنند تا راههای مقابله با این مسئله را یاد بگیرند.

میزان انتظارات را  به وضوح مشخص کنید

انتظارات مشابهی که برای کودکان غیر مضطرب دارید بسیار مهم است. با این حال ، ادامه کار با سرعت کم و ایجاد برخی سازش ها با مقتضیات محیط نیز می تواند مفید باشد. ممکن است این موقعیت پیش بیاید که دیگر فرزندانتان مایل باشند به یک جشن تولد بروند اما کودک مضطرب شما مانع از این کار انها بشود . در این شرایط ، بهتر است به مهمانی های کوچکی بروید که در آنها عوامل متشنج کننده مانند موسیقی با صدای بلند ، وجود نداشته باشد.

تعیین انتظارات واضح و کمک به فرزندتان در ایجاد معیارهای مناسب برای پاسخگویی به این انتظارات ، این کمک را می کند  که کودک بتواند اضطرابش را مدیریت کند.

بگذارید فرزندتان نگران شود

نگرانی در هیچ کودکی متوقف نمی شود . در واقع ، نگرانی عملکرد مهمی در زندگی ما دارد. بدون برخی از نگرانی ها ، ما بسیاری از خطرات پیش رویمان را در نظر نمی گیریم . هر روز به کودک خود  این زمان را بدهید تا نگرانی هایش را تخلیه کند .  با هم راه حل های طوفان مغزی را ارائه دهید.

پرهیز از اجتناب

تنها با اینکه به فرزند خود بگویید نگران نباش  باعث ازبین رفتن نگرانی و اضطراب او نمی شوید . ، اجتناب از عوامل اضطراب به کودک کمک نمی کند تا او با این مسئله کنار بیاید. مثلا تصور کنید کودک شما زمانی که در خیابان از کنار یک سگ عبور می کند دچار اضطراب می شود .  با دوری کردن او از آن محیط باعث کاهش اضطرابش نمی شوید بلکه این پیام به او القا می شود که تفکر اضطرابی او مورد تایید است و اینگونه برداشت می شود که همه سگ ها خطرناک هستند. بهتر است با برداشتن گام های کوچک کودک خود را در برابر عوامل اضطراب حساسیت زدایی کنید. سعی کنید تصاویر نژادهای مختلف سگ را به صورت آنلاین مشاهده کنید و با او در مورد احساساتی که ایجاد می کنند صحبت کنید. در مرحله بعدی ، با رفتن به باغ وحش سگ ها را از فاصله ای امن تماشا کنید. در آخر ، بخواهید که او با یک سگ آرام  قدم بردارد. با برداشتن گام های کوچک ، بچه ها می توانند یاد بگیرند که ترس و نگرانی خود را حل کنند.

تنظیم مجدد را تمرین کنید

چرخه فکر اضطراب آور طاقت فرسا است زیرا باعث احساس درماندگی می شود. هنگامی که اضطراب افزایش می یابد ، کودکان در چرخه “چه می شود اگر” و “من نمی توانم” گرفتار می شوند. بچه های مضطرب تمایل به انواع تحریف های شناختی مانند تفکر سیاه و سفید و تعمیم بیش از حد دارند. اختصاص دادن زمان منظم برای کار بر روی قالب بندی مثبت ، کودک مضطرب شما را قادر می سازد تا افکار اضطراب آور خود را کنترل کند. کارهایی که می توانید انجام بدهید:

  • نگرانی را که هم اکنون در مغز شما شناور است را نام ببرید .
  • نگرانی به شما چه می گوید؟
  • بگذارید آنرا در نظر نگیریم و ببینیم آیا این نگرانی 100٪ درست است.
  • چگونه می توانیم آن فکر نگرانی را کنار بگذاریم و آن را به یک فکر مثبت تبدیل کنیم؟

 

به عنوان مثال ، کودک شما اضطرابش را اینگونه بیان می کند که می ترسد بچه های کلاس او را دوست نداشته باشند . چرا او اینگونه فکر می کنند؟ چون یکی از همکلاسی هایش زمانی که او پاسخ را نمی دانسته به او خندیده است و او اکنون بنظرش می آید که او از نگاه  دیگر همکلاسی هایش یک بچه ی گنگ است . به آنها کمک کنید واقعیت موجود را بشکنند: «من هر روز در کلاس به سوالات پاسخ می دهم. یک دوست همیشه با من ناهار می خورد. من در تعطیلات با دوستانم بازی می کنم. ” اکنون شرایط را از نو تنظیم کنید: “وقتی آن پسر می خندد احساساتم را جریحه دار می کند ، اما من در کلاس خود دوستان خوب دیگری دارم.”

به آنها کمک کنید تا یک روش  مقابله ای ایجاد کنند.

اگر می خواهید کودک خود را برای رفع نگرانی های خود توانمند کنید ، باید به او کمک کنید مهارت های مختلف کنار آمدن با این موضوع  را یاد بگیرد. نکته ای که به کودکان مضطرب کمک می کند، داشتن لیست مشخصی از استراتژی ها برای استفاده در لحظه اضطراب است. در حالی که برخی می توانند لیستی از استراتژی ها را به خاطر بسپارند ، برخی دیگر ممکن است نیاز به نوشتن آنها داشته باشند. اینها را امتحان کنید:

  • تنفس عمیق
  • شل کردن عضلات
  • گوی استرس
  • نوشتن
  • در مورد نگرانی ها صحبت کنید و افکار خود را از نو تنظیم کنید
  • از یک بزرگسال کمک بگیرید

کودک مضطرب شما نیازی به انجام هر ورزشی و شرکت در هر مهمانی ندارد ، اما باید آرام باشد و بر نیازهای اساسی سلامتی خود تمرکز کند:

  • خواب
  • وعده های غذایی سالم
  • مقداری آب
  • بازی ر در فضای باز
  • ورزش روزانه (دوچرخه سواری ، بازی در پارک و غیره)

همدردی کنید

اضطراب می تواند برای کودکان خردسال فلج کننده باشد. وقتی بچه ها کاملاً تحت تأثیر افکار اضطراب آور قرار می گیرند ، برای انجام کارهای روزمره مانند حضور در مدرسه یا رفتن به تمرین فوتبال تقلا می کنند. کودکان مضطرب حتی ممکن است از کارهای سرگرم کننده مانند  فیلم دیدن اجتناب کنند. مهم است که با کودک خود همدردی کنید. این مورد به عادی سازی منجر و به آنها کمک می کند تا درک کنند که تنها نیستند و شما آنها را راهنمایی خواهید کرد.

 

نکته آخر: به نیازهای خود نیز رسیدگی کنید. فرزندپروری برای یک کودک مضطرب می تواند تمام وقت شما را بگیرد . اضطراب کودک می تواند حتی برای مراقبان کودک نیز اسیب زا باشد . نیازهای سلامتی خود را در نظر بگیرید و از انرژی بدست امده برای کمک به فرزند خود استفاده کنید.

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *