نیازینه
نیازینه
مهم‌ترین نکات در طراحی چاپ

مهم‌ترین نکات در طراحی چاپ

مهم‌ترین نکات در طراحی وچاپ

طراحی چاپ طی چندین مرحله از جمله پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ انجام می‌شود. کیفیت چاپ منوط به انجام و تکمیل همۀ این مراحل است. بنابراین موارد بسیار زیادی در کیفیت یک کار چاپی دخیل هستند. یکی از این موارد که اساساً از مهم‌ترین این موارد هم هست مسئلۀ طراحی و چاپ است. طراحی وچاپ مقوله‌ای کاملاً تخصصی است که گاهی اوقات با خود چاپ اشتباه گرفته می‌شود. اصولاً کار طراحی وچاپ توسط تیم طراحی یک مرکز چاپ یا چاپخانه و یا توسط یک استودیو طراحی به شکل جداگانه انجام می‌شود. در طراحی کارهای چاپی نیاز به دانش و مهارت طراحی گرافیک به علاوۀ دانش کافی در زمینۀ چاپ است. از آنجایی که بیشتر کارهای چاپی و تبلیغاتی حاوی پیام خاصی برای یک بخش خاص از جامعه هستند و این پیام توسط مؤلفه‌های خاصی به آن‌ها القا می‌شود، بنابراین یک طراح باید به اصول طراحی، مؤلفه‌های بصری، طرح‌ها و المان‌های تصویری، رنگ‌شناسی، روش های چاپ، اصول و عناصر تبلیغاتی و مسائلی از این دست آگاه باشد. توجه و تسلط به همۀ این عوامل در انجام صحیح یک پروژۀ چاپی و در نهایت در کیفیت بالای یک کار چاپی مانند پوستر، بنر، ست اداری، کاتالوگ و بروشور، هدایای تبلیغاتی، تراکت، پاکت و … بسیار تأثیرگذار است. مطلب حاضر به طراحی وچاپ و مسائل وابسته به آن پرداخته است. 

 تعریف، کاربرد و اهمیت آن

طراحی وچاپ یک فرآیند طراحی گرافیکی است که توسط نرم‌افزارهای طراحی مثل فتوشاپ، ایلاستریتور، کورل، ایندیزاین و غیره انجام می‌شود و محصول نهایی آن، طرحی در قالب دیجیتال (psd،tif ،indd  و …) است. طرح‌های گرافیکی اجرا شده توسط طراحان، در فرآیند چاپ و به وسیلۀ روش‌های چاپی مختلف بر روی کاغذ، مقوا، پلاستیک، فلز، سرامیک و یا دیگر مواد چاپی چاپ می‌شوند. بنابراین کار طراحی وچاپ در طی روند فرآیند چاپ، اما کاملاً مستقل از آن انجام می‌شود. طراحی وچاپ برای اهداف مختلف انجام می‌شود، اما دو هدف اصلی آن بازاریابی و آگاهی از برند هستند.

طرح‌های چاپی بر روی رسانه‌های چاپی مثلاً کارت‌های ویزیت، بیلبوردها یا بروشورهای تبلیغاتی به جای فضاهای دیجیتالی مانند وب‌سایت‌ها ظاهر می‌شوند و درست مانند طرح‌های دیجیتالی، هدف از طراحی وچاپ استفاده از المان‌های گرافیکی برای ارتباط دادن یک پیام خاص به جامعۀ هدف و مشتریان است. بنابراین از طراحی وچاپ به عنوان مسیری برای رسیدن به مخاطب بیشتر و به اشتراک گذاشتن یک پیام خاص است. اهمیت آن‌هم در همین مسئله است. ظهور تکنولوژی‌های جدید باعث ادغام طراحی وچاپ با فضای دیجیتال شده است، اما باید این نکته را به خاطر داشت که این مسئله همان‌طور که باعث ایجاد پیشرفت‌هایی در صنعت چاپ شده و نه منسوخ شدن آن، در مورد طراحی هم به همین شکل پیش می‌رود و طراحان از فضای دیجیتال به بهترین نحو برای ارتقا دادن کار خود بهره می‌گیرند. طراحی وچاپ نه تنها در کیفیت کارهای چاپ شده مؤثر است، بلکه در پیشرفت و دیده شدن یک کسب و کار و برند هم نقش بسزایی ایفا می‌کند. 

انواع طراحی  در حوزۀ نشر و تبلیغات

طراحی وچاپ تأثیر غیرقابل انکاری در موفقیت حوزۀ تبلیغات و نشر دارد. به عنوان مثال بازاریابی تجاری سنتی هنوز به اقلام و رسانه‌های چاپی برای آگاهی از برند خود اتکا دارد و یا اینکه طراحی وچاپ همچنین در صنایعی مانند نشر، که در آن یک جلد خوب طراحی‌شده می‌تواند تفاوت بزرگی در فروش یک کتاب ایجاد کند، اهمیت خیلی زیادی دارد. برخی از انواع رایج طراحی‌های چاپ در ادامه آمده‌اند:

  • طراحی کارت ویزیت
  • طراحی بسته‌بندی، لیبل، کیسه خرید
  • طراحی بروشور و کاتالوگ
  • طراحی بیلبورد و بنر
  • طراحی جلد کتاب
  • طراحی مجلات و روزنامه‌ها
  • طراحی لوازم‌التحریر
  • طراحی کارت تبریک و دعوت
  • طراحی ست اداری
  • طراحی تقویم و سررسید
  • طراحی پوستر
  • طراحی تراکت
  • و …

نکاتی که طراحان در طراحی وچاپ  باید به آن‌ها توجه کنند

آگاه بودن از اصول و استانداردهای چاپ، ویژگی‌های تبلیغاتی، زیبایی‌شناختی، رنگ‌شناسی و … به طراحان این امکان را می‌دهد که کاری را طراحی کنند که برای چاپ مناسب باشد و نتیجه نیز کاری با جذابیت و کیفیت بالا باشد. در ادامۀ بحث به معرفی برخی از مهم‌ترین نکاتی که طراحان گرافیک در هنگام طراحی یکی کار چاپی از هر نوعی که باشد، باید به آن‌ها توجه کنند، پرداخته شده است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *